Stosowanie łożyskowania
jest konieczne wszędzie tam, gdzie występuje ruch obrotowy jednego
elementu (np. wału) względem innego.
Łożyska przenoszą na
korpus maszyny (lub mechanizmu) siły działające na elementy
osadzone na łożyskach.
- Łożyska ślizgowe - stosowane są tam, gdzie występują bardzo małe obciążenia ( urządzenia medyczne, mechanizmy w zegarkach i in.) jak i w miejscach gdzie obciążenia dochodzą do kilku mN, a średnica przekracza 1000mm (przemysł ciężki i stoczniowy).Zbudowane są z dwóch zasadniczych części: panewki i kadłuba. W czasie ruchu pomiędzy osadzonym w otworze panewki czopem wału a powierzchnią roboczą samej panewki występuje tarcie ślizgowe. Łożyska te charakteryzują się dobrymi właściwościami tłumienia drgań, cichobieżnością i większą odpornością na pracę w środowisku korozyjnym.
- Łożyska toczne – zbudowane są z pierścienia zewnętrznego, wewnętrznego nieruchomo osadzonego na wale, elementów tocznych rozmieszczonych w bieżniach pierścieni i tzw. koszyków (stalowych, mosiężnych, poliamidowych) utrzymujących elementy toczne we wzajemnym położeniu. Tarcie toczne występuje dzięki elementom, zapewniającym ruch pierścieni względem siebie. Rozróżniamy łożyska toczne jednorzędowe i dwurzędowe, a także kulkowe, wałeczkowe, igiełkowe, stożkowe i inne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz